Nieuws

 

 
 
 
 
 
 
KANSEN VOOR NIEUW COUNTRY ZANGTALENT
 
Kansen voor nieuw country zangtalent, was het maar zo. Waar kunnen ze naartoe met hun talent? Iedereen is nieuwsgierig naar het nieuw talent in de countrywereld in onze lage landen, maar wordt er wel iets aan gedaan om dit talent een lange zangcarrière te kunnen geven. Eerst en vooral zou hen moeten gevraagd worden hoe ver ze willen gaan en hoe ze dit professioneel wel zouden kunnen klaar spelen. Hebben ze de juist ingesteldheid om begeleidt te willen worden door pro’s van de muziekindustrie enzovoort. Velen zijn geroepen maar weinig zien het zitten om er de nodige energie en tijd aan te besteden. Onze countrywereld is een amateurwereld en dat is al jaren zo.
Die mentaliteit is er niet meer uit te krijgen. De meeste onder hen hebben geen professionele begeleiding, ze weten niet hoe de muziekindustrie werkt, en denken dan ook dat ze geen raad nodig hebben. Het is wat het is en als er niets veranderd in die country amateurwereld, dan lopen we kans om de fouten uit het verleden weer eens over te doen. Geef de juiste begeleiding aan dat jonge zangtalent en laat hen er mee ophouden om amateuristisch door het country landschap tegen wind te varen. Ja, de muziekindustrie is de grootste loterij op aarde. Een paar jaar geleden vroeg ik aan verschillende Belgische countryartiesten of ze interesse zouden hebben om een plaat op te nemen met originele songs die ik dan ook zou gaan financieren, dus de artiest zou niets betalen. 75% had geen interesse omdat ze liever albums zouden opnemen met covers, in die 75% zouden er zijn die de inspanning niet aankunnen of hun vriend of echtgenoot zag het niet zitten. 10 percent zag het wel zitten maar gingen niet akkoord met de werklast die dit zou meebrengen, of weerom door familiale omstandigheden.
De rest moest er nog eens diep over nadenken omdat zij in eerste instantie aan de verkoop van de platen geen cent zouden verdienen. Even uitleggen, een royalty wordt betaald aan de artiest als de kosten van een productie volledig terug betaald wordt door de verkoop van de platen, de royaltie was niet minder dan 10 percent van de groothandelsprijs per verkochte plaat. Toen ik met een contract aankwam was er geen muis meer te bespeuren. Ik kreeg toen ook een paar artiesten aan de lijn die het zagen zitten maar toen ik hen zei dat ze eerst zangles zouden moeten volgen en een betere dictie moesten hebben haakten ze meteen af. Niemand is perfect en ik ook niet. De kansen zijn er maar hoe die te benutten. Geld is het uitroepteken in deze wereld, zonder kan er niets aangevat worden.
Ik raad nieuw countrytalent aan om eens goed na te denken hoe ze op lange termijn zouden willen werken voor ze eraan beginnen en hoe ze dat allemaal financieel gaan klaar spelen. Hebben ze een jaarlijks budget? Hoe ver willen ze gaan? Wat hebben ze ervoor over om misschien een beetje van dat succes te kunnen proeven. Ten eerste moet er hulp gezocht worden bij mensen die weten hoe de muziekwereld werkt, opgepast want er lopen in die wereld veel” Wanna bee” rond die denken te weten hoe het moet. Jong zangtalent, zou voor hij of zij eraan begint zich moeten omringen met een team die in hun talent gelooft.
Niet toegeven aan de linedans lobby, en originele songs opnemen. Met originele songs op te nemen maakt het talent meer kans om op internationale country radio’s gedraaid te worden. Ik ken zo een artiest die bij een groot platen label onder contract was en die wel een paar gouden en platina platen in ontvangst mogen nemen heeft. Op die platen stond er niets anders dan coverwerk, goed dit heeft centen binnen gebracht bij h,et label maar op internationaal vlak heeft hij niets te beteken al hoewel het label in de meeste wereldlanden een voet in de deur heeft Daar zagen ze het nut er niet van in om die artiest internationaal te gaan promoten.
Misschien was hij er ook niet klaar voor. Zoals ik het noem, internationaal bekend binnen de grenzen van Vlaanderen, in Wallonïe was er voor hem ook niets te rapen. Jong talent zou eerst eens goed moeten nadenken voor ze eraan beginnen. Al die federaties die promotie willen doen of maken voor jong talent zouden dan ook financieel kunnen bijdragen om het jong zangtalent een kans te geven om een plaat te laten opnemen.
Het moet daarvoor geen album zijn met 15 songs,laat ze al beginnen met een song en zien hoe het succes aan de deur klopt. Die song dan ook goed promoten op internationaal vlak en zien hoe deze ontvangen wordt. Misschien een tweede song internationaal uitbrengen en als het dan nog niet werkt, dan zou ik dan ook aanraden om iets anders te gaan doen. Als er dan ergens een talentenjacht (hou niet van het woord wedstrijd) is dan kunnen ze die originele song ook promoten.
Met een originele song te zingen op dit soort optredens bewijst dit ook dat ze uit die amateurwereld willen geraken waar de “Gecoverde song” de baas is. Met origineel te zijn geraak je internationaal verder en als je dit niet wilt blijf dan maar eten van dezelfde soep dat iedereen graag eet. SAM PHILLIPS PRODUCER VAN ELVIS ZEI: “ IF YOU’RE NOT DOING SOMETHING DIFFERENT, YOU’RE NOT DOING ANYTHING”, dat zei hij ook aan Johnny Cash toen die in de SUN studio aankwam met oude folksongs etc. Cash had het begrepen en de rest is historie. En ik zeg dan ook “IF YOU WANNA MAKE SOME HISTORY, DO SOMETHING DIFFERENT. IF NOT, KEEP ON WALKING WITH THE CHICKENS INSTEAD OF FLYING WITH THE EAGLES”.

Tekst: Henri Piccini

 

 Ook hier zit een kern van waarheid in.

Het word tijd dat er eens een stel pure muziek fanaten op staan met verstand van muziek  zang en podium ervaring,  om in ons land een

soort country Voice op te richten waar artiesten die mee doen door een deskundige jury worden beoordeelt, in dat de winnaar begeleid word

in de country ook als er een cd word gemaakt.

Op het ogenblik zijn er er artiesten actief die wel begeleiding maar ook zangles kunnen gebruiken.

 

 

 

 

Liedjesteksten kopiëren

We spreken hier over liedjesteksten en muziek gebruiken. Dat kan allemaal onder bepaalde voorwaarden.

Indien men een tekst wilt kopiëren moet men eerst nagaan of er een copyright voor bestaat. In de meeste gevallen bestaat er een copyright voor, en het gebruik ervan moet aangevraagd worden aan de originele uitgever of aan de persoon die de tekst geschreven heeft. Dit kan gratis gebeuren of er wordt voor betaald.

Als tekstschrijver geef ik al mijn teksten door aan SABAM die deze dan in een catalogus opneemt en zo gaat het ook met buitenlandse uitgevers. Normaal gezien zijn al de teksten die geschreven worden beschermd door de International Copyright Law, eens ze gepubliceerd worden. Voorbeeld, ik schrijf een tekst en ik publiceer die op het net, dit is mijn intellectueel bezit en kan zo maar niet door derden gebruikt worden zonder mijn toestemming...
-Muziek gebruiken Dat kan, maar onder bepaalde voorwaarden. Muziek kopiëren of gebruiken mag, maar dan voor eigen gebruik en mag niet verdeeld worden en doorverkocht worden aan derden. Dit wilt zeggen, dat U muziek mag kopiëren voor eigen gebruik t.t.z. privé gebruik en U mag de geluidsdrager niet aan derden lenen of doorverkopen.

Het is schering en inslag bij linedans clubs dat er UBS-sleutels of Cd’s doorgegeven worden of verkocht worden waar er gekopieerde muziek op staat zonder er de rechten voor betaald te hebben om dit te doen. De rechten worden hier bij SABAM aangevraagd en worden dan betaald aan SABAM. Deze zal U wegwijs maken hoe het moet. Een ander voorbeeld is optredende artiesten hebben een lijst met songs die ze tijdens een concert spelen. Normaal gezien moet die lijst aan SABAM doorgegeven worden, want SABAM vraagt aan de organisator van een dansavond om muziekrechten te betalen. Op die lijst moeten natuurlijk de titels staan van iedere song en de namen van de auteurs en componist, staan die er niet bij dan kan SABAM die namen vinden in hun database. -Wat wordt er met de geïnde gelden gedaan? Die worden doorbetaald aan de auteurs, componisten en muziekuitgevers. Vele organisatoren vloeken erbij dat ze die rechten moeten betalen. Wel beste organisatoren als U iets organiseert, verdienen jullie er geld aan. De muziek
die tijdens jullie avonden gespeeld wordt laat het U toe om een avond te organiseren, zonder die muziek natuurlijk geen optredens. De band of de artiest die die muziek speelt en zingt krijgt voor zijn prestatie een overeengekomen som. Mensen die naar die avond komen betalen een ingangsrecht, de brouwer verdient er ook aan, de DJ ook als die er is, de drukker en iedereen die aan die avond meegewerkt heeft.

WAAROM ZOUDEN DE AUTEURS COMPOSITEURS ER NIETS AAN MOGEN VERDIENEN, JULLIE GEBRUIKEN TOCH HUN INTELECTUEEL BEZIT OM ER GELD MEE TE VERDIENEN. Eens er muziek in het openbaar gespeeld wordt moeten er rechten voor betaald worden aan SABAM. Dat geldt voor muziek in bars, cafés, brasseries, tavernes, radio, film, restaurants, tv, trouwfeesten, verjaardagen, dansavonden, festivals enz. -Muziek gebruiken voor opnames. Dat kan natuurlijk ook, vraag dan een licentie aan, om die muziek te mogen gebruiken voor een opname aan de muziekuitgever en indien die er niet is aan de originele auteurs componisten. SABAM kan U daar ook wegwijs in maken, lees het eerste gedeelte van dit interview in de Juni editie. Indien U een opname wilt maken, dan vraagt U dat aan bij SABAM, U vult een formulier in met de songs die U wilt opnemen plus de namen van de auteur, componist en eventueel de naam van de maatschappij van de muziekuitgever.

SABAM zal U hiervoor het recht geven om die songs op te nemen nadat ze er de betaling voor gekregen heeft, dit geldt voor een geluidsopname op cd of andere geluidsdragers. Normaal gezien vraagt SABAM 8% van de groothandelsprijs zonder btw voor de mechanische rechten naargelang de hoeveelheid songs die op die geluidsdrager zullen staan. Zelfs indien U geen geluidsdrager wilt uitbrengen en Uw opnamen op de webshops wilt gaan verkopen, dan moet U toch SABAM inlichten van het feit. Opgelet, als U een geluidsdrager wilt uitbrengen (cd of andere) moeten de mechanische rechten eerst betaald worden, de fabrikant zal nooit een partij geluidsdragers vrij geven als de mechanische rechten niet betaald werden. Het bewijs van betaling moet dan ook aangevraagd worden aan SABAM; En wie er niet aan uit komt, kan nog altijd bij SABAM terecht of bij mij...


Tekst: Henri Piccini

 

Als ik dit allemaal lees, mag men er hier ook wel eens aandacht aanbesteden.

Ook hier gebeuren deze dingen, dj,s wisselen onderling ook veel muziek uit wat ten nadele van de artiesten is. Dan nog maar niet te spreken

van al die dames die dansles geven, er zijn er bij die lesgeven aan verschillende clubs.

Hier mag men ook wel eens aandacht besteden.



 Beste vrienden van Het Huiskamercafe,

Goed nieuws! Het Huiskamercafé is vanaf Pinksteren weer open!

We nodigen je van harte uit voor de Officiële Heropening op vrijdag 2 juni tussen 16 en 19 uur. Met 3 generaties uitbaters; Eke Hazekamp, de Familie Klunder en uiteraard met ons, Thomas en Katrien, heropenen wij om 16.00 uur het huiskamercafé. Hopelijk ben jij dan ook van de partij! Met gezelligheid, muziek, eigen gebrouwen openingsbier, gehaktballen, pizza’s en vlierbloesemlimonade voor de kinderen. Bekijk hier de uitnodiging met het programma.


"Eeuwenoude lagen behang, verf en nicotine zijn afgepeld, opgepoetst of in ere hersteld.
Straks is onze huiskamer dus weer gewoon huiskamercafé"

 

Het zou fijn zijn als je laat weten of je komt. Dat kan met een e-mail naar info@hethuiskamercafe.nl of loop even binnen.

Hartelijke groet en hopelijk tot dan!
Katrien en Thomas Dresscher

 

 

 

 

 

 

Een terugblik van 34 jaar Country

 

Het was weer een mooi country jaar 2016 maar ook één waar je met gemengde gevoelens op terug kunt kijken. Zef heb ik het jaar als leuk ervaren van de mooie evenementen die ik heb bezocht. Zoals jullie wel hebben vernomen heb ik wat minder evenementen bezocht. Dus mooi de tijd gehad om alles van 34 jaar country eens onder de loep te nemen. Als ik alles eens bekend zou maken dan kan ik wel een boek gaan schrijven. Begonnen in de jaren tachtig met mijn favorite muziek Bluegras en aansluitend de country. De dancers van die tijd toen dansten op bluegrass en daar sloop het line dansen er bij in. Overal rezen dansclubs uit de grond en daar sprongen vele artiesten op in. Vele festivals ontstonden maar ook op lokaal gebied veranderde alles. Er ontstond er een linedansbond  die zich gingen inzetten voor alles wat met linedansen te maken heeft. Het begon een leuke dans en muziek happening te geworden, maar in het jaar 93 kwam er bij de bestaande linedansbond een kink in de kabel, er waren mensen die meer hielden van hotsen in springen en zo ging de eerste bond zich splitsen en gingen anderen hun een eigen leven leiden.

In negentien vierinnegentig kwamen de countrymuziek liefhebbers in opstand, ze vonden dat het niet lang meer zou duren dat men straks nog op de hiphop muziek ging dansen. Inmiddels waren er benefietconcerten in het leven geroepen voor het goede doel. De één deed het allemaal netjes, maar anderen maakten er een zooitje van. Heb een aantal meegemaakt en merkte dat er geld aan de strijkstok bleef hangen. Eentje bakte het helemaal bruin, het was voor een meisje die een dans roelstoel nodig had, het op gelopen geld werd de organistie geschonken want een TV programma die aanwezig was schonk het meisje een roelstoel. Tijden later hoorde ik van bekenden dat men met het over gebleven geld een feestje een feestje is gebouwd, op de een ander benefiet moest de zaal leeg want de organisatie moest eten, maar hier is een stokje voor gestoken. De tijd loopt door in zitten we in het jaar twee duizend, en kon je merken dat de muziekliefhebbers het line danse gedoe hebben verlaten. De SCPO stopte met zijn activiteiten, dus werden beginnende artiesten aan hun lot over gelaten, dus geen talenten jachten onder leiding van Cor Laponder. Er was al enige tijd sprake van maar toch hebben Hans en Janny van Dam besloten om in tweeduizend acht te stoppen met Country Gazet. Voor velen was dit een grote terleurstelling want het is altijd een geweldige magazine geweest met veel informatie wat het country betreft. 'Nu gaat alles in de country zijn eigen leven lijden en dat is er niet beter op geworden. Dit kon je ook al merken op de vele festivals. De dancers moesten voor het podium dansen want het ging tenslote om hun.Ook kon men ook al merken dat er enige festivals waren gesneuveld. Dan maak je ook nog vervelende dingen mee op een festival waar een zangeres onzedelijk word betast. Ook worden er enkele mensen die zich met country bezig houden bedreigt. En dan een zangeres die op een countryavond in het noorden in de midden in de avond word verzocht de zaal te verlaten zonder enig aanleiding., wachtend in de auto worden ze belaagd door aangeschoten jeugd uit de omgeving, zelfs de politie moest hun een vrijgeleiden geven, de band uit het noorden van de avond is hier door uit elkaar gevallen. Dan maak je mee dat er een radio presentatriese uit Vlagtwedde is die tegen mij zegt jan je moet meer met de artiesten gaan huichelen daar kom je verder mee. Nee mevrouw ik blijf gewoon zoals ik ben eerlijk in oprecht, maar zoals een iedereen wel weet de waarheid mag niet gezegd worden want dan word men boos. Er word heel wat af gehuicheld in het hedendaagse country. In hetnoorden had je veel country clubs maar ook hier is het hard terug gelopen. De harde kern hier is zo ongeveer en veertig a vijftag tal mensen die je regelmatig tegen komt. Ook de live avond schommelen heen in weer, dat kan varieren van 20 tot een 80 tal personen, maar dit ligt meer aan wat voor artiesten die er optreden. Bij Change off key kwamen een keer twintig personen en hun tweede optreden in de veertig. Bij jannet en country line zelfs een keer 12 man. Soms lees ik regelmatig van die opgeklopte verhalen in de online bladen terwijl de waarheid anders is. Ook in Blijham word regelmatig wat georganiseerd, in dan is het ook maar afwachten wat er op afkomt.In Nieuwolda trad Reward eens op, een enkeling kon er op dansen, de Dj wist de dansvloer constand vol te krijgen. Jammer voor de band die avond die toch zeer goede country muziek weet te brengen. Het noorden loopt achter bij de rest in het land wat betreft het dansen. De country maar vooral de festivals worden in stand gehouden door de meer ervaren dancers zoals de mensen die met hun caravans en campers overal heen reizen, zonder hun zou er geen festival meer bestaan. De laatste R & G festival had men hier in het noorden een 50 tal caravans/ campers maal twee is toch 200 mensen, en nog eens 100 uit de omgeving was het toch een leuke opkomst. Helaas had men vergeten een vergunnig voor een tent aan te vragen dus was het een open air festival, aangezien er dus geen tent aanwezig was had men die kosten dus niet en bleef er aardig wat over voor leuk programma in het nieuwe seizoen. Robbie heeft zich terug getrokken van het R&G en Klaas heeft het over genomen. Dan de persoon die steeds ruzie weet te maken met mensen omdat hij zijn zin niet kan krijgen te belachelijk voor woorden. Jaloezie bij een website beheerder die andere website beheeders dwars heeft gezten . Dansclubs die de leden bij andere clubs weghalen. Dan hebben we nog de talenten jachten die er zijn geweest waar van ik de uitslag al twee weken in huis had. Website beheerders en mensen van de radio hadden artiesten onder hun hoede die in de prijzen vallen. En dan moet je mond dicht houden van al het gerommel in de country. Artiesten die van gekkeheid niet weten hoe ze publiek moeten trekken, door over tafels en stoelen te lopen en zelfs boven op muziek boxen kruipen om aandacht te vragen, nou dan ga je toch wel af. Dan hoor je verhalen van artiesten die voor onkosten vergoeding gaan optreden maar soms ook voor niets. concurentie vervalsend.Het is mooi om de countrymuziek te promoten wat we doen voor de artiesten die brengen. Maar laten we nieuw talent ook een kans geven door talenten jachten te organiseren met voor rondes en met een vak jury, maar tegenwoordig worden beginnelingen er gewoon tussen gedrukt tenkosten van de betere artiesten. Ook de DCMA is altijd een onderwerp waar velen het niet mee eens zijn, ook nu met een nieuw bestuur. Laten we hopen dat zei er in de toekomst er iets van kunnen maken. Er zijn al vele artiesten verdwenen, maar gelukkig blijft er nog genoeg over en van mij mag het wel wat meer country worden, en niet zoals mensen nu zeggen van alle bragel komt uit Nashville. Voor heerlijke country muziek moet je tegen woordig naar Concertzalen maar dan krijg ook wat moois voor geschoteld. Zo trad Back To The Country een tijdje geleden op in Stadskanaal voor zes honderd aanweziggen, zo,n opkomst krijg je niet meer op festivals. Ook de luister concerten als Country/Folk /Bluegrass/ Roots lopen goed in het noorden en het publiek betaald dan ook graag een bedrag van 15 a 17.50 voor een luisteravond.Velen weten niet wat zich in de country allemaal afspeelt, maar deze dingen kom je er ook in tegen. Dit is niet zomaar iets om over te schrijven en doe dan ook niet van harte, maar men mag er wel eens bij stilstaan in deze tijd. Het zo dan ook mooi zijn als we meer respect voor elkaar zouden hebben in een tijd waar iederéén het moeilijk heeft. In wat zou het toch leuk zijn als men allemaal rekening met elkaar zou houden in dat kleine wereldje dat country heet.. En dat men elkaar het licht in de ogengund het komende jaar, want uit eindelijk houden we allemaal van een mooi stuk muziek.

 

Ik zou zeggen weg met de haat in nijd in het nieuwe jaar en ga beter met elkaar om want jaloezie hoeft er niet te zijn.

 

Dus laten we de handen in elkaar slaan in samenwerken .

Ik wens iedereen een gezond en een muzikaal country jaar 2017 toe.


 

 
 
Bert Hilberts heeft 52 nieuwe foto's toegevoegd aan het album DCMA Gala 2016 Leerdam.

Zo…..net terug van een gezellig middagje met geweldige muziek. Ik was vanmiddag als afgevaardigde van de band Stringtime, één van de genomineerde bands in de categorie “beste akoestische band van het jaar” op het DCMA Awards gala te Leerdam.
Aan de tafel zittend met de familie Vinke uit Schoonebeek. U weet wel, Rik Vinke winnaar van het Dreénts Liedtiesfestival, samen met zijn ouders en zus, werden we getrakteerd op de eerste act van de middag. Eveneens goede vrienden…een combi van Zingga en Change of Key, met een aantal nummers van het nieuwe kerst album van Zingga and Friends getiteld “Falling Snow”. Na een beetje in de kerstsfeer te zijn geraakt, werden de eerste awards uitgereikt.
Nu er een compleet nieuw bestuur op de DCMA troon zit, had ik gehoopt dat de criteria voor het winnen van een award ook vernieuwd zouden zijn. Dat bleek jammer genoeg niet zo te zijn. Het is zo, dat genomineerde act’s via hun achterban zoveel mogelijk stemmen moeten zien te verzamelen. En degene met de grootste achterban, en dus de meeste stemmen, wint de award. Als je in de eerste rond niet hebt gestemd, kun je in de tweede ronde ook niet stemmen. Op zich niks verkeerds aan, maar dat werkt alleen als alle nominees er van op de hoogte zijn dát ze uberhaupt genomineerd zijn . Dat was in het geval van een aantal nominees helaas nagelaten, zodat er geen achterban meer geactiveerd kon worden en je bij voorbaat dus kansloos bent. De andere kant is, dat een bekende countryband met een grote achterban met iets meer dan de helft van alle awards van het podium gaat. Je voelt gewoon dat de afgevaardigde van de betreffende band de awards en zichzelf niet meer serieus neemt met een stuk of zeven van die beeldjes op de achterbank van zijn auto.
Ik zou er persoonlijk voorstander van zijn, als de criteria op de schop zouden gaan. Dat de award voor beste akoestische band, ook naar een band gaat die altijd akoestische muziek ten gehore brengt, en niet een bekende band met een grote schare fans die normaal gesproken altijd elektrisch speelt maar bij gelegenheid een akoestisch nummer doet.
Of de award voor de meest belovende act 2016. Als ik dat lees heb ik de indruk dat het gaat om nieuw opkomend talent. Een aantal genomineerden doet die indruk ook wekken. Linda en Suzanne Kannegieter. Een dijk van een nieuwe single hebben ze onlangs uitgebracht, getiteld “Leave the light on”. Of Gerard Bierman, die op dit moment bezig is met zijn eerste album op te nemen in het Nashville van Drenthe, oftewel de opnamestudio van NEO Records in Bovensmilde. Of Rik Vinke. Winnaar van het DLF 2016, een geweldig mooie single opgenomen, getiteld “ Don’t Know Why I Miss You”.
Wat schertst mijn verbazing….Met alle respect voor haar kwaliteiten, begrijp me niet verkeerd, maar dan wordt Shirley Ann, nota bene presentatrice van het gala, gekozen als meest belovende act en mag ze zichzelf de award gaan uitreiken bijna.
Twee dingen. Als je het gevoel en de geruchten van belangenverstrengeling wilt vermijden, zul je denk ik één van de twee achterwege moeten laten. Of de presentatie, of de nominatie. Ten tweede vind ik iemand die in 2010 haar eerste album heeft opgenomen, in 2013 eerste is geworden bij de Country Music Euro Masters geen “meest belovende act”, nogmaals met alle respect voor Shirley Ann en haar kwaliteiten. Maar dan zou ik dit meer passend vinden in de categorie “Vocaliste van het jaar”.
Maar dat is mijn mening……

 


 

 

 

Zaterdag 18 februari 2017

BackToTheCountry

Part Six

Het geheel vernieuwde Theaterconcert

Login
« prev top next »


Alle rechten © Country Noord. Technische realisatie: http://www.brinkhost.nl, 2011